Communicatie- en mediabeleid NVALT

Berichten over longgeneeskunde en longartsen in de media – pers, televisie, radio en sociale media – hebben invloed op het beeld dat men heeft van de longarts. Dit beeld is belangrijk en de NVALT wil daar dan ook zorgvuldig mee omgaan. Het is daarom van belang dat de longgeneeskunde en longartsen positief in het nieuws komen. Dit draagt bij aan een positief beeld van de beroepsgroep en aan waardering voor het vak. Alle leden van de NVALT kunnen hieraan bijdragen.

Het is dan ook belangrijk binnen de vereniging een mediabeleid af te spreken waarbij de leden zich vrij maar ook gesteund voelen om de media op te zoeken en dit zoveel mogelijk af te stemmen met het bestuur van de NVALT. De NVALT vraagt hierbij de leden om de NVALT op de hoogte stellen, wanneer zij in contact treden met de media. Behalve afstemming van de berichtgeving tussen het lid en het bestuur, kan het bestuur van de NVALT de leden ook van advies voorzien, ondersteunen in de uitvoering en eventueel in contact brengen met de persafdeling van de FMS.

U kunt contact opnemen met Ingrid van der Gun, directeur NVALT, via secretariaat@nvalt.nl of telefonisch via het telefoonnummer 088 - 50 53 412.

Wat doet de NVALT?

Het NVALT-bestuur is verantwoordelijk voor alle voorlichting en publiciteit vanuit en namens de vereniging. In het bestuur heeft één van de bestuursleden communicatie in portefeuille, dat is in eerste aanzet de NVALT-voorzitter. Indien nodig kan er advies gevraagd en afgestemd worden met de afdeling communicatie van de Federatie Medisch Specialisten. Deze afdeling adviseert en ondersteunt de NVALT bij het media- en communicatiebeleid en de uitingen. De leden van de NVALT worden via de NVALT-nieuwsbrieven en de NVALT-website op de hoogte gebracht van de uitingen van de NVALT in de media.

Crisiscommunicatie

Er kan ook sprake zijn van crisiscommunicatie, dit is wanneer de reputatie van de longartsen direct schade dreigt op te lopen, of bij acute en landelijke ontwikkelingen zoals tijdens de Corona-crisis. Er dient dan snel en zorgvuldig gehandeld te worden. In dit geval is het NVALT-bestuur bij voorkeur in de leiding. Het NVALT-bestuur stemt in een dergelijk geval af met de afdeling communicatie en PR van de Federatie Medisch Specialisten.

Wat kunt u als NVALT-lid doen?

Als longarts en lid van de NVALT kunt u ook rechtstreeks worden benaderd door de media met het verzoek ergens op te reageren. Er zijn hierbij grofweg een tweetal mogelijkheden;

  • Vragen over NVALT-beleid of vanwege uw deelname aan NVALT-commissies en secties

    Krijgt u vragen over het NVALT-beleid of het landelijke kwaliteitsbeleid bij longziekten? Bijvoorbeeld over het jaarplan, (implementatie van) richtlijnen of registratie van kwaliteitsparameters? Of u krijgt een media-verzoek omdat u in een bepaalde NVALT-commissie, sectie of werkgroep zit? Dan wordt u verzocht dit door te geven en af te stemmen met het NVALT-bestuur via de directeur. Het NVALT-bestuur stemt dan graag met u en eventuele portefeuillehouders de reactie/boodschap en de verdere communicatiestappen af. Het doel hiervan is dat er door u als ontvanger van het verzoek een reactie wordt afgegeven die in lijn is met het NVALT-beleid.
  • Vragen op persoonlijke titel en in de regionale sfeer

    De NVALT is graag op de hoogte wat er in de regio’s speelt op het gebied van longgeneeskunde en wat de media daarvan oppikt. Dit geeft vaak een goed beeld van de landelijke ontwikkelingen. Afstemming is in dit geval niet nodig maar uiteraard kunt u ook in dit geval met het bestuur sparren of om een advies vragen.

De NVALT waardeert het als u dergelijke berichten aan ons doorgeeft. Het is dan ook mogelijk deze informatie te verspreiden onder de andere NVALT-leden.

Communicatie- en mediabeleid