Pijnlijke Contacten in de Zorg (en omstreken)

Ronald Hünneman

Omschrijving

 

In deze lezing staat sociale behendigheid centraal: het vermogen waarmee mensen hun weg vinden in uiteenlopende sociale situaties. Hoe de sociale behendigheid van een individu eruitziet is van veel factoren (zowel aanleg, ontwikkeling als omgeving) afhankelijk. Onder mensen bestaat daardoor een enorme variatie in de manier waarop en het gemak waarmee ze omgaan met anderen.

Het is geen wonder dat de variatie in sociale behendigheid juist in de zorg, in de interacties tussen patiënten, verpleegkundigen, artsen en ondersteunend personeel een grote rol speelt. Patiënten worden verkeerd begrepen door een secretaresse, of verlaten met verkeerde ideeën de spreekkamer. Goedbedoelde grapjes van verzorgenden worden verkeerd opgevat. Een bezoek van de chirurg aan het bed leidt tot een grote verwarring, die vervolgens door verpleegkundigen moet worden opgelost.

Door grip te krijgen op de verschillen in sociale behendigheid tussen mensen kan veel leed en onrechtvaardigheid worden voorkomen. Deze lezing biedt een uitgebreide inleiding op dit thema, verhelderd met vele voorbeelden. Het gaat daarbij uiteraard niet uitsluitend over de alledaagse praktijk op het werk. Ook het gezins- en familieleven komt voorbij, evenals niet al te serieus bedoelde, maar zeer handige relatieadviezen en -tips.

Kortom, een lezing voor iedereen die met mensen te maken heeft.

Leerdoelen

  • Kennismaken met variaties in sociale behendigheid, en de gevolgen daarvan voor interacties met collega’s en patiënten
  • Eerste aanzet tot doordenken van interactiemogelijkheden met mensen met een minder goede sociale behendigheid

Referenties

  • Boek: Pijnlijke Contacten – Ronald Hünneman